طرح یارانه سفر

طرح یارانه سفر
0 نظر

طرح یارانه سفر

با رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، گردشگری هم در کشورمان رونق بیشتری گرفته و طبیعی است که طرح‌های مختلفی جهت ارتقاء سطح کیفی و همچنین درآمد صنعت گردشگری کشور ارائه شود. 


اواسط اردیبهشت ماه امسال «مسعود سلطانی‌فر» معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه‌ای که با اعضای هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران برگزارشد، خبری در رابطه با اختصاص یارانه‌ی سفر به مقاصد متنوع و جدید اعلام کردند. حدود یک هفته پس از اعلام این خبر، با اعلام جزئیات طرح پرداخت یارانه‌ی سفر مشخص شد که هدف این یارانه گردشگران داخلی است و همچنین قرار نیست بودجه‌ی در نظر گرفته شده برای آن مستقیماً به مردم پرداخت شود و برای این کار آژانس‌هایی به عنوان مجری طرح انتخاب خواهند شد تا برای تورهای یارانه‌دار به مقصد مسیرهای منتخب برگزار کنند. طرح یارانه‌ی سفر قرار است از تابستان امسال با مشخص شدن آژانس‌های منتخب شروع شود و از پاییز امسال اجرایی شود.

اختصاص دادن یارانه‌ برای ترویج گردشگری چیز تازه‌ای نیست و سال‌ها است که در کشورهای مختلف این طرح با هدف رشد گردشگری یا جلوگیری از رکود آن به دلایل مختلف و به اشکال گوناگون اجرا می‌شود. یارانه‌ی سفر می‌تواند به گردشگران داخلی یا حتی گردشگران خارجی تعلق بگیرد. نمونه‌های زیادی در کشورهای دنیا وجود دارد که برای بهبود گردشگری داخلی یارنه در نظر گرفته شده است. کشور ترکیه اخیراً به دلیل نا امنی‌های پیش آمده در این کشور سیاست‌های تشویقی زیادی برای از دست ندادن گردشگران بین‌المللی خود به کار گرفته است. پرداخت ۶ هزار دلار یارانه به خطوط هوایی برای سفر به مناطق آنتالیا، آلانیا، دالامان، بدروم و ازمیر در فصل شروع گردشگری در ماه‌های آوریل و مه یکی از همین سیاست‌ها بود.

روسیه هم که در سال‌های اخیر به خاطر مناقشاتی که با جهان غرب داشته با کاهش ورود گردشگران بین‌المللی مواجه شده است. این کشور حدود ۲ میلیارد و ۷۶۵ میلیون روبل (۴۲ میلیون دلار) یارانه برای مجریان توری که بتوانند برای جذب گردشگران در حوزه‌های خاص راه حل‌های مبتکرانه‌ای ارائه بدهند در نظر گرفته است و قرار است برای جلوگیری از عدم شفافیت در هزینه شدن بودجه، این مبلغ در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار بگیرد. البته علاوه بر این قرار است به تورها یارانه‌ی حمل و نقل هم تعلق بگیرد تا هزینه‌های آن‌ها را پایین بیاورد و در نتیجه سوددهی آن‌ها افزایش پیدا کند که این مورد می‌تواند به رشد گردشگری داخلی هم کمک کند. همچنین روسیه که پتانسیل بالایی در گردشگری دارد، اصلی‌ترین عامل گردشگری را هم رها نکرده و قرار است، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای توسعه‌ی زیرساخت گردشگری در این کشور صورت بگیرد.

کشورهای دیگری هم در دنیا هستند که برای توسعه گردشگری به گونه‌ای از برنامه‌ی یارانه‌ی سفر استفاده کرده‌اند. مقدونیه به هر وسیله‌ی نقلیه‌ای که با آن مسافر وارد کشور می‌شد بین ۱۵ تا ۶۵ یورو یارانه به ازای هر نفر پرداخت می‌کند.

ارسال نظر


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.